AU! Zakrvácený Geraint Thomas v cíli deváté etapy Gira d´Italia.

AU! Zakrvácený Geraint Thomas v cíli deváté etapy Gira d´Italia. | foto: Profimedia.cz

Emoce na Giru. Deprese ve Sky, rozzlobený šéf Oriky. Mělo se čekat?

Na cyklistickém Giru začala v neděli na Blockhausu bitva favoritů. Bohužel, režíroval ji také italský policista a jeho nevhodně odstavená motorka. Mnozí favorité, jimž se po celý týden při sprinterských koncovkách pády vyhýbaly, najednou leželi na zemi.

Ne, tohle by se vážně stávat nemělo.

Jenže děje se to zas a znovu.

Tentokrát šlo o doprovodný policejní motocykl, jehož řidič přispěl k hromadnému pádu Gerainta Thomase, Mikela Landy a Adama Yatese, velkých postav závodu.

Ještě před nedělní, 9. etapou si fanoušci stěžovali, že Giro je zatím méně záživné, bez pikantnějšího koření. Rázem však bylo opepřeno natolik, až se to mnohým zajídalo.

Při posledním klesání na trati právě vrcholil poziční boj před obávaným stoupáním na Blockhaus a stáj Movistar diktovala ostré tempo. Parta týmu Sky se snažila protlačit dopředu, srovnaná za Wilkem Keldermanem ze Sunwebu.

A vtom se Sky válelo po asfaltu.

Řidič motorky ji totiž předtím zcela nepochopitelně zaparkoval na levém okraji vozovky, mírně přečnívající do silnice. „Vyhnul jsem se jí tak o dva centimetry,“ líčil Tom Dumoulin, lídr Sunwebu. Za ním už to Kelderman nezvládl a letěl na zem, stejně jako vzápětí tolik dalších jezdců. Mezi nimi též Adam Yates z Oriky a pět mužů Sky včetně obou lídrů týmu Thomase a Landy.

„Všichni jsme chtěli být před začátkem stoupání vepředu a nebylo tam dost místa,“ říkal Mikel Landa.

„Využívali jsme celou šíři silnici, od kraje ke kraje,“ vykládal Geraint Thomas. „A pak tam najednou stála ta motorka a někdo mě sejmul. Šílené. Vyhodil jsem si rameno a všechno bylo pryč.“

Jejich pomocník Sebastian Henao popisoval: „Nic jsme neviděli a přišla strašná rána.“

Parťák Diego Rosa rozčileně řval na řidiče motorky. Mikel Landa se pokusil rozjet, ale později rezignoval a s bolestí šlapal stále pomaleji.

„Byl jsem po pádu na kole rychleji než jiní, jenže levá strana mého těla byla pořádně potlučená. Po chvíli jsem zjistil, že nemůžu normálně šlapat. Celé stoupání jsem jel v podstatě s jednou nohou.“

Thomasovi nahazovali rameno

Geraint Thomas se svíjel na zemi nejdéle, nahazovali mu rameno zpět. Tolikrát byl v minulosti bodyguardem a superdomestikem Chrise Frooma. Až letos dostal poprvé šanci sám bojovat o titul na Grand Tour. Cítil předtím tolik síly v nohách - a potom se stane tohle.

Jaká bolest byla větší? Ta fyzická, nebo psychická?

Vstal, nasedl na kolo, v potrhaném dresu a s krvácejícími ranami na předloktích se snažil stahovat ztrátu.

„Myslel jsem si, že mám něco zlého s ramenem, že budu muset vzdát. Ale když ho doktor nahodil zpátky, bylo O. K.,“ popisoval Velšan s odstupem času. „Bojoval jsem až do cíle, ale ve svém nitru jsem věděl, že comeback je v této situaci nemožný. Ležel jsem příliš dlouho na zemi.“

Soudě dle GPS italské televize se mu chvíli dokonce dařilo snižovat odstup. Než jeho „nádrž“ začala beznadějně vysychat.

Další dopadli ještě hůře. Wilco Keldermann musel odstoupit. „Zlomil jsem si stejný prst jako už v minulosti. Neviděl jsem tu motorku. Kdo ji tam odstavil? Bylo to tak nebezpečné!“ zlobil se.

Rovněž o Mikelu Landovi se mnozí domnívali, že kdesi na svahu Blockhausu ukončil marné snažení a vzdal. Přesto přijel se ztrátou 26 minut do cíle.

O den dříve byl ambiciózní Bask plný energie a snažil se protivníky „vycukat“ útokem v koncovce sobotní etapy. Stačilo 24 hodin a stal se zlomeným mužem.

Thomas dorazil do cíle s mankem pěti minut.

Adam Yates, lídr Oriky, zaostal o čtyři a půl.

Před nimi totiž jihoamerická letka Movistaru ani po pádu soupeřů nikterak nezpomalila. Plán je plán. A tak Kostaričan Amador a Kolumbijec Anacona rozjížděli ďábelské tempo ve jménu Naira Quintany, tedy muže, jenž chce letos jako první cyklista po devatenácti letech dosáhnout na double Giro-Tour.

„Litujeme těch, co spadli. Ale takové věci jsou prostě součástí cyklistiky,“ řekl José Luis Arrieta, šéf Movistaru. „My jsme jen pokračovali ve strategii, jakou jsme si určili před etapou. Nikdo nás nemůže obviňovat, že jsme zneužili situace.“

Přesto se tací, kteří Movistar obviňovali, na Blockhausu našli.

Ne, v táboře Sky to nebylo. „K té události došlo během závodu a oni prostě jeli dál,“ pronesl Thomas. „Nebudu jim nic vyčítat. Udržovali dál stejné tempo, jaké rozjeli už předtím.“

Jiného smýšlení byl však Matt White, sportovní ředitel týmu Orica.

„Adam (Yates) měl zničené kolo a utrpěl nějaká povrchová zranění,“ vykládal. „Když se pak opět rozjel, dostali jsme se na 50 metrů zpátky k hlavní skupině. Je zklamáním, že Movistar nepočkal. Nebyl důvod, aby se takhle chovali. K pádu přece nedošlo kilometr před cílem, zbývalo do něj pořád nějakých patnáct kilometrů. Oni nikoho nestíhali a moc dobře věděli, kdo všechno patří mezi postižené. Měli chvíli počkat na chlapce, kteří se vraceli zpět. Nebylo to od nich příliš férové.“

Nibali: Dostal jsem se do krize

Nairo Quintana na tiskové konferenci sebe i svůj tým hájil: „Když závod běží, tak běží. Není jednoduché sundat nohu z pedálu. Je mi líto, že k pádu došlo. Slyšel jsem z vysílačky, že se to stalo. Ale neměl jsem ponětí, že v něm uvízlo tolik jezdců na celkové pořadí.“

Když poté osm kilometrů před cílem Quintana poprvé atakoval, zbyli v čele jen tři. On, Vincenzo Nibali a Thibaut Pinot. Dva bývalí šampioni Gira společně s největším francouzským talentem posledního desetiletí. Pinot dokonce vzápětí útočil sám, byť marně. Pak znovu Kolumbijec. Podruhé, potřetí, počtvrté.

Až zůstal Quintana vepředu zcela sám.

V cíli vztyčil prst, ukázal jím na své kolo a na svůj dres a mohl se těšit na růžový trikot.

O 24 vteřin za ním dorazili Pinot a po skvělé stíhačce také Dumoulin, 41 vteřin ztratil Mollema z Treku. Nibali zaostal o celou minutu. Nenaplnil přání tifosi, kteří se vyzbrojili i transparenty s nápisem „Nibali in rosa“.

PRONÁSLEDOVATELÉ. Thibaut Pinot přijíždí na vrchol Blockhausu na druhém místě spolu s třetím Tomem Dumoulinem.

„Poslední část stoupání pro mě byla až příliš náročná,“ říkal italský obhájce titulu. „Několikrát jsem předtím odpovídal na útoky Quintany. Jenže ta koncovka byla spíš pro ryzí vrchaře. Quintana je přece jen o deset kil lehčí než já. Dostal jsem se trochu do krize. Pokusil jsem se z ní vyváznout nejlépe, jak jsem dovedl, tím, že jsem jel dál své tempo.“

Steven Kruijswijk z Lotta NL Jumbo, loni až do pádu v předposlední horské etapě usilující o celkový triumf, tentokrát přijel s odstupem 2:44 minuty. Růžový Bob Jungels z Quick-Stepu nabral 3:30 minuty. A Tejay van Garderen, lídr BMC, jakoby sám sebe znovu ujistil, že na třítýdenních závodech se výrazného úspěchu nedočká. Do cíle dorazil se ztrátou 3:45 minuty.

V RŮŽOVÉM. Nairo Quintana se po brilantním výkonu v deváté etapě oblékl do růžového trikotu lídra Gira.

V desátý den stého Gira favorit Quintana udeřil.

Na řadě jsou jeho soci, aby přichystali protiúder.

Dumoulin a Pinot se upínají k úterní časovce, která přijde na řadu po dni volna. Ta je jejich zbraní.

Nibali snad nachází sílu ve vzpomínkách na loňský poslední týden a své zázračné zmrtvýchvstání.

Yates a Orica už hledají nové výzvy. „Jsme frustrovaní,“ podotkl Matt White. „Musíme si teď stanovit jiné cíle. Budeme usilovat o etapová prvenství. Také bílý trikot je stále v našem dosahu. Adam má dobrou formu, není zraněný a do Milána je ještě dlouhá cesta.“

A tým Sky? „Teď jsem poněkud rozzlobený,“ řekl Thomas za cílem. „Potřebujeme se uklidnit, sednout si a popřemýšlet, co dál.“

Po etapě usedl na trenažér u týmového autobusu, vyjížděl se, zatímco další jezdci týmu k němu přicházeli a snažili se říci slova podpory. Pak si ulevil: „Bylo to jako GAME OVER. Hra skončila. Ale ne mojí vinou.“

Na scénu musí nastoupit manažer stáje Dave Brailsford a zkonsolidovat své mužstvo.

„Má role je teď uklidnit chlapce a vyhodnotit situaci,“ sděloval Brailsford. „Občas je nutné cíle změnit. Ta motorka tam stát neměla, to jsme všichni viděli. Jsem si jistý, že chlapík, co ji řídil, to pochopil taky. A jsem si jistý, že se teď necítí vůbec dobře. Ale my se v tom nesmíme utápět. Musíme se zase pohnout - a bojovat dál.“

Týden, který pro tým Sky začal knokautováním Chrise Frooma netrpělivým řidičem při Britově tréninku v Monaku, končil knokautováním šancí „nebeského“ týmu na titul z Gira.

14.května 2017 v 17:32, příspěvek archivován: 15.května 2017 v 08:18

Just landed to the news of what happened at #Giro2017 Gutted for the team

Jako by byla italská Grand Tour pro ně prokletá. Tolikrát se tu už o vítězství pokoušeli. Tolik jezdců při této misi vystřídali. Ale ani s Bradley Wigginsem, ani s Rigobertem Uranem, Richiem Portem, Mikelem Landou a nyní ani s Geraintem Thomasem při ní neuspěli.

Jiní jezdci se porvou o růžový trikot šampiona jubilejního Gira.