Prezident Václav Klaus při výstupu na Sněžku. (10. srpna 2009)

Prezident Václav Klaus při výstupu na Sněžku. (10. srpna 2009) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Klaus v Krkonoších: Z té rozhledny není nic vidět. Asi bude z peněz EU

"Vidíte ten domek na protější stráni? Tam jsem stál, když mi bylo tolik, co je vám. A řekl jsem si, že nemohu emigrovat, protože bych už nikdy neviděl Sněžku ani Studniční horu," kochá se prezident Václav Klaus krajinou. Putujeme na nejvyšší českou horu Sněžku. Prezident je v dobré náladě, neodpustí si ale malý rýpanec do EU.

Osmašedesátiletá hlava státu v pondělí vyměnila drahý oblek za zelené tričko, kraťasy a turistické hůlky a zúčastnila se tradiční svatovavřinecké pouti na Sněžku.

Kromě dvou bodyguardů s ním kráčí mluvčí Radim Ochvat, šéf hradního protokolu Jindřich Forejt a Klausova tři vnoučata. I když pouť na Sněžku oficiálně začíná až v osm hodin ráno, prezident se nemůže dočkat a startuje o půl hodiny dřív.

Paroubkova podobizna

Ještě jsme ani nezačali stoupat Obřím dolem a Klaus dělá první improvizovanou zastávku u boudy se špalky dřeva. "Tady byl na jednom špalku minulý týden obrázek Jiřího Paroubka a děti do něj sekaly sekerou," říká.

A opravdu: prezidentův dvanáctiletý vnuk Vojta ukazuje na jeden ze špalků. Na rozsekaném papíře jsou ještě patrné rysy Paroubkovy podobizny.

To je jedna z posledních zmínek o politice. Klaus zjevně přišel hlavně obdivovat krásy krkonošské přírody. Začínáme stoupat a prezident poprvé pořádně zaboří své hůlky. Popravdě řečeno, s mluvčím Ochvatem trochu litujeme, že jsme si je nevzali také.

"Tyhle hůlky mi dali na summitu EU - Korea v Soulu," říká Klaus. "Děti, u Trkače už bude pití a jablíčko povinně," pobízí vzápětí svá vnoučata. Těm je sedm, deset a dvanáct let a celou cestu jdou klidně a spořádaně. Dvanáctiletého Vojtu mrzí, že nedávno ve fotbale jen těsně přišel o účast na mistrovství v Brazílii, když v dresu pražské Admiry prohrál se Spartou.

"Byli jsme na procházce už včera, sbírali jsme borůvky a houby," říká prezident. Jeho syn Václav má v Peci pod Sněžkou chatu.

Prezident Václav Klaus při výstupu na Sněžku. (10. srpna 2009)

Protože jsme vyrazili brzy, jdeme většinu cesty sami. Jen tu a tam nás předběhne někdo z rychlejších turistů. "Heger, nemocnice Hradec Králové," podává Klausovi ruku jeden z nich. "No jo, všude jsem byl, i u vás," odpovídá s úsměvem Klaus.

Prezident je zjevně v dobré náladě, a tak dojde i na obligátní štulec Evropské unii. "Radime, vidíte tu rozhlednu, kterou postavili uprostřed kopce?" ukazuje Klaus mluvčímu na jedné z vyhlídek. "To snad není možné, tam ti lidé nemohou nic vidět. Možná že na tu stavbu dostali peníze z evropských fondů," kroutí hlavou Klaus.

Výprava nespěchá, trasu z Pece pod Sněžkou na vrchol hory ujde za dvě a půl hodiny.

Z turisty opět profesionál

Nahoře už čekají kamery novinářů, kteří jeli lanovkou. Z uvolněného prezidenta-výletníka se v mžiku stává muž z televizních obrazovek.
"Je to můj největší turistický výstup od dob operace kyčle," říká Klaus do kamery.

Jen co vyšlapeme na kótu 1 602 metrů nad mořem, předvádí Jindřich Forejt, proč je zrovna on šéfem hradního protokolu. Jako jediný si vzal s sebou kravatu, kterou si teď uvazuje pod šedý svetr. "Vy jste si vzal i kravatu?" říká viditelně potěšený Klaus.

Václav Klaus na Sněžce

Prezidenta brzy obsype hrozen turistů žádajících o podpis. Hlava státu si jejich pozornost zjevně užívá. "Tady mají všichni šanci se kochat krásným výhledem a místo toho se jim dvě hodiny podepisuju," říká. Čeká nás však ještě mše pod širým nebem za účasti významných církevních hodnostářů.

ZÁPISNÍK REPORTÉRA

Reportér MF DNES vyrazil s prezidentem Václavem Klausem na Sněžku

S nadsázkou se dá říci, že máme dva prezidenty. První Václav Klaus je trochu nerudný profesor, který neustále zdůrazňuje, co všechno přečetl a napsal. Své oponenty by nejraději zadupal do země.

Člověk, který v 90. letech proslul svými odchody z televizního studia a káráním novinářů za to, že mu kladou špatné otázky.

A také ten, jehož odpůrci chodí čas od času před Pražský hrad demonstrovat s transparenty "Absolut Narcis".

S ním jsem měl včera vyrazit na výšlap na Sněžku a trochu se obával zkoušení z přečtené literatury. Potkal jsem však druhého, úplně jiného Václava Klause. Byl to uvolněný a usměvavý osmašedesátiletý pán, který se rád pobaví o horách, cestování i novinách.

A dokonce sem tam utrousí docela povedený vtip. Bez odstupu se baví s neznámými lidmi. A místo o globální oteplování a evropskou integraci se teď nejvíc stará o to, aby jeho malí vnuci měli co jíst i pít.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel